donderdag 30 april 2015

De lijst ...

Vanavond, stipt om 24 uur wordt ik officieel op de lijst geplaatst voor longtransplantatie.

Enerzijds ben ik wel blij, want het is een nieuwe fase in het ziekteproces.  Een fase die hopelijk leid naar genezing. Al is 'genezing' niet het juiste woord. Het is eerder levensverlenging en dit op een zo optimaal mogelijke manier. De nieuwe longen zijn nl ook maar tijdelijk,  al kan niemand voorspellen hoe veel tijd ik eventueel bij krijg. Dat kan enkele maanden zijn, enkele jaren of (in de allerbeste situatie) 10 jaar.

Ik ben wel bang voor de operatie.  Er zijn enorm veel risico's aan verbonden en ook na de operatie gaat mijn leven helemaal blijven draaien rond de nieuwe longen. Er zal continu worden gecontroleerd op afstoting of aftakeling van de nieuwe longen. Ik ga ook enorm veel medicatie moeten nemen.

Toch ben ik blij dat ik nu in de nieuwe fase kom. De laatste maanden ben ik letterlijk binnenstebuiten gekeerd. Mijn lichaam is volledig onderzocht. Naast de strijd om te ademen,  was (of is) er ook de strijd met de kilo's. Ik weeg nog steeds te weinig.  In afwachting van het punt dat er nieuwe longen beschikbaar zijn,  moet ik heel regelmatig op controle blijven gaan in het uza en mijn gewicht blijven opvolgen. Hopelijk blijf ik gespaard van infecties en ziektes.

Vanaf nu moet ik letterlijk leven met de gsm naast mij. Elke seconde van de dag kan ik worden opgebeld om naar het ziekenhuis te komen. Dit zowel overdag als s' nachts. Dat gaat toch wel heel hard wennen worden en elke keer schrikken als hij belt.

Tot slot zou ik nog even willen stil staan bij het feit dat er wel een andere persoon moet sterven opdat ik zou blijven leven. Ook dat is een zeer rare gedachte ...


3 opmerkingen:

  1. O, wat een verhaal, dat is behoorlijk heftig allemaal! Sterkte met alles dat komen gaat! En ondertussen maar rustig aan poppetjes blijven breien!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Peggy, ik besef heel goed dat een transplantatie niet zo simpel is. Hier heeft de stiefdochter al eens een nieuwe nier gehad. Mensen denken dan al vlug dat er dan weinig of geen problemen meer zijn, maar dat is niet zo. toch zal het je leven verbeteren ten opzichte van nu. Anders zouden de dokters er ook niet aan beginnen hé. Ik wens je heel veel sterkte en het allerbeste toe.
    Warme groet
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Peggy, dit is niet zomaar iets, maar een grote stap in je leven, maar een stap in de goede richting moet je denken. Je leven kan er alleen maar beter op worden en je blijft patiënt natuurlijk, ook achteraf, maar als het geen zin had kwam je niet op de lijst dat weet je ook. En helaas is het zo dat er iemand sterft vooraleer jij je long hebt, maar dan heeft dat leven toch nog een extra positieve zin gehad door jou een long te kunnen geven. Dit komt goed, we duimen!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen